Personal Branding – hoe wil jij gezien worden?

Ken je dat, je wilt solliciteren en jouw CV heeft dringend een make-over nodig. Of jouw LinkedIn profiel moet aangepast worden. En vervolgens zit je te worstelen met wat je over jezelf wilt vertellen. Stel je dan eens voor dat je een merk bent dat je graag in de markt wilt zetten. Hoe zou dit merk er dan uitzien? Maar belangrijker nog, hoe vlieg je zo’n proces aan?

Begin met een ander bedrijf als voorbeeld. Als je naar bekende bedrijfslogos kijkt, welk merk zou jij dan zijn? Chanel? Nike? VW? Patagonia, KLM of Apple of heel wat anders? En wat roept het gekozen merk bij je op? Zet dat eens op papier. Niet te lang nadenken, schrijf op wat in je opkomt. 

En kijk nou eens goed naar het verschil tussen wat het merk daadwerkelijk levert en wat het merk bij jou aan beleving oproept. Neem bij voorbeeld KLM. Wat leveren zij? Vluchten, reizen, transport van goederen en mensen. Dat is de nuchtere kant. En wat roepen ze in je op (naast lange wachtrijen door personeelstekort ;-))? Vrijheid, ontdekken, ontspannen, dynamiek, service? Wat is jouw beleving? 

Zo kun je ook aan de slag gaan met jouw eigen branding. Vraag je eerst af: WAT lever ik? Zijn dat adviezen, rapportages, montages, ontwerpen, huizen, tuinen? Een team dat goed samenwerkt, het management van een productiebedrijf of de zorg voor een groep ouderen?

En vraag je nu af HOE je dat doet. Met creativiteit en doorzettingsvermogen? Of beschik je over analytisch vermogen en resultaatgerichtheid? Inspireer je door jouw ideeën en jouw inlevingsvermogen? Welke van je kwaliteiten wil je graag laten zien? Waar ben je trots op? Met de antwoorden op deze vragen kun je de beleving creëren die jij graag bij anderen wilt oproepen. 

Dus, wat is jouw brand? De energieke doorzetter die onvermoeid dag voor dag klantvragen oplost? Of ben je de zorgzame, op detail bedachte collega die met warmte en aandacht kinderen op de basisschool gelukkig maakt? Hoe dan ook – je bent uniek. Laat dat zien!

Hier nog 2 tips die je bij jouw personal brand kunnen helpen:

  1. Ontdek je talenten en kwaliteiten

Soms ben je je er niet van bewust wat je eigenlijk allemaal kunt. Het lijkt je ook zo vanzelfsprekend om altijd maar het initiatief te nemen, perfect werk af te leveren, anderen te helpen enzovoorts. Daardoor kun je over het hoofd zien wat je onderscheid en je uniek maakt. Vermoedelijk heb je daar anderen voor nodig. Mensen in jouw omgeving die vanuit een afstand naar je kunnen kijken en jouw sterke kanten benoemen. Dus, ga eens in gesprek met de mensen die je iets over jouw kwaliteiten kunnen vertellen. Of vraag hun om je in 3 woorden te typeren. En geniet dan vooral van wat je terug krijgt!

2. Laat bescheidenheid varen

Waarom zou je bescheiden zijn over iets wat je echt goed kunt? Je doet toch jezelf, jouw omgeving en jouw werkgever tekort als je niet duidelijk bent over jouw kwaliteiten en wat je te bieden hebt? Dus weg met die schroom. Durf je uit te spreken.

Leave A Comment